خانه / برنامه نویسی وب / آموزش PHP / مرجع توابع و فیلتر های اعتبار سنج در PHP

مرجع توابع و فیلتر های اعتبار سنج در PHP

مرجع توابع و فیلتر های اعتبار سنج در PHP

همانطور که در بخش قبل درباره عملیات اعتبار سنجی داده های ورودی در فرم ها در PHP ، توضیح دادیم ، این زبان دارای تعداد زیادی تابع و فیلتر پیش ساخته و آماده استفاده است که به راحتی و بدون نیاز به کدنویسی ، انواع عملیات های اعتبار سنج داده را برای کاربر انجام می دهند .
این توابع و فیلترها ، بخشی از هسته اصلی PHP بوده و برای استفاده از آنها ، نیاز به نصب و یا استفاده از برنامه و ابزار جانبی خاصی وجود ندارد .

در دو جدول زیر به معرفی توابع و فیلترهای اعتبار سنج در PHP پرداخته ایم . برای دریافت اطلاعات کاملتر و مشاهده مثال های عملی بر روی نام هر یک از آنها کلیک نمایید .

لیست توابع اعتبار سنج در PHP :

جدول زیر شامل انواع تابع های پیش ساخته اعتبار سنج در PHP می باشد . برای دریافت اطلاعات کاملتر و مشاهده مثال های عملی بر روی نام هر یک از آنها کلیک نمایید .

نام تابع شرح عملکرد
filter_has_var ( ) این تابع کنترل می کند که آیا کاربر مقدار لازم را در کادر داده ورودی وارد کرده و یا آن را خالی رها نموده است .
filter_input ( ) این تابع مقادیر و متغیرهایی که به صفحه وارد می شوند مثل کوکی ها و یا مقادیر وارد شده در کادر های متن را دریافت کرده و اعتبار سنجی می نماید .
filter_input_array ( ) این تابع مقدار آرایه ای از متغیر ها یا اطلاعاتی که به صفحه وارد می شوند مثل کوکی ها و یا مقادیر وارد شده در یک سری کادر متن را دریافت کرده و اعتبار سنجی می نماید .
filter_list ( ) تابع ( ) filter_list ، آرایه ای از کلیه فیلترهای اعتبار سنجی که سرور PHP و مرورگر کاربر پشتیبانی می کند ، را بر می گرداند .
filter_var ( ) این تابع مقدار یک متغیر را گرفته و براساس مورد نظر برنامه ریزی شده ، اعتبار سنجی می نماید .
filter_var_array ( ) این تابع مقدار چندین متغیر ( آرایه ای از متغیر ها ) را گرفته و براساس مورد نظر برنامه ریزی شده ، اعتبار سنجی می نماید .

اعتبار سنجی داده های ورودی در کادر متن در PHP

به وسیله PHP ، می توانید مقادیر که کاربر در یک کادر متن وارد می کند را اعتبار سنجی کرده و در صورت صحیح بودن ، این مقادیر را به سرور ارسال کرده و استفاده نمایید .
اعتبار سنجی از دو جهت صورت می گیرد :

  1. در مرحله اول باید مطمئن شوید که کاربر اصلا چیزی در کادر متن مورد نظرتان وارد نموده است یا خیر . به عبارت دیگر کادر متن را خالی رها نکرده باشد . در این صورت می توانیم یک پیام هشدار به کاربر بدهیم تا مقادیر لازم را وارد کند .
  2. در مرحله دوم باید اطمینان حاصل شود که مقادیر وارد شده با داده ای که می خواهیم ، تطابق دارد یا خیر .
    برای مثال در یک کادر متن کاربر بایستی حداقل 8 کاراکتر وارد نماید . یا در یک کادری که کاربر باید آدرس ایمیل خود را وارد نماید ، مقادیر وارد شده با فرمت یک ایمیل سازگاری دارد . به وسیله تابع های پیش فرضی که در PHP وجود دارند ، می توان به سهولت این امور را کنترل کرد .

منبع :developer1.ir

درباره admin

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*


رفتن به بالا
ساخت سایت : عصر آسیا مجری طراحی سایت در اصفهان