خانه / پایگاه داده ها / گزارش تجزیه و تحلیل پروژه آزمایشگاه پایگاه داده ها عنوان: یک بازی تحت وب (I Game)

گزارش تجزیه و تحلیل پروژه آزمایشگاه پایگاه داده ها عنوان: یک بازی تحت وب (I Game)

 

فهرست مطالب

مقدمه. 3

پرسشنامه. 4

مدير سايت… 4

بازيكن.. 5

سناریو. 5

Package Diagram… 5

Use Case Diagram… 5

Administration. 5

Game. 5

Banking. 5

Commerce. 5

شرح Use Case ها 5

Admin Reporting. 5

Change game Rule. 5

Edit Personal Setting. 5

Free Player. 5

Lock Player. 5

Remove Player. 5

Watcher Reporting. 5

Dvelopement. 5

Login. 5

Register. 5

Reporting. 5

Save Resource. 5

Send Message. 5

Openning Bank. 5

Register in Bank. 5

Remove Money. 5

Saving Money. 5

Tacking Loan. 5

Transaction. 5

Buy. 5

Offer. 5

Transport. 5

Activity Diagram… 5

Admin Reporting. 5

Change game rule. 5

Edit Personal Setting. 5

Free Player. 5

Lock Player. 5

Remove Player. 5

Watcher Reporting. 5

Development. 5

Login. 5

Register. 5

Reporting. 5

Save Resource. 5

Send Message. 5

Openning Bank. 5

Register in Bank. 5

Remove Money. 5

Saving Money. 5

Tacking Loan. 5

Transaction. 5

Class Diagram… 5

مشکلات و انتظارات… 5

واژه نامه. 5

 


 

مقدمه

IG یک بازی تحت وب و Real Time است. امکان ثبت نام و بازی برای هر فردی که به اینترنت دسترسی داشته باشد فراهم است.

بازی های تحت وب امروزه بسیار فراگیر شده اند و طرفداران زیادی هم کسب کرده اند. یک اشکال اساسی که در همه ی آنها مشاهده می شود تکیه بر خشونت و قدرت است.

در این پروژه سعی شده در عین حفظ سادگی بازی (در حدی که تمامی گروه های سنی قادر به بازی باشند)، کاملا تفکرگرا باشد و یک بازیکن صرفا با داشتن قدرت بیشتر یا روحیه ی خشن تر نتواند در بازی حکومت کند، بلکه حکومت به کسی خواهد رسید که ایده های بهتری داشته باشد و عدل و انصاف را رعایت کند.

برای این بازی نیاز به download و نصب هیچ گونه نرم افزار خاص و یا حتی خود بازی نیست، و فقط با ورود به سایت بازی کاربران می توانند از این بازی استفاده کنند.

برای پیاده سازی این بازی از LAMPP (Linux, Apachi, MySql, PHP, Perl) بهره گرفته مي شود.

 

 

پرسشنامه

مدير سايت

  1. انگيزه اصلي طراحي اين بازي چيست؟ (مشخص شدن كليت هدف پروژه)

  1. شما مي خواهيد چه كساني از بازي بهره ببرند؟ (هدف: مشخص شدن مخاطبين بازي)

  1. آيا بازيكنان با مدير سيستم تعامل دارند؟ چگونه؟ (مشخص شدن نحوه ارتباط بين مدير و باريكنان)

  1. آيا بازي هاي مشابه به اين بازي وجود دارند؟ (هدف: بررسي سيستم هاي مشابه)

 

 

 

  1. سطح دسترسي هركدام از كاربران سيستم تا چه ميزان است؟ (هدف: مشخص كردن محدوده دسترسي كاربران)

  1. فوايد اين بازي چيست؟ (هدف: بررسي مزيت هاي اين سيستم در مقايسه باسيستم هاي مشابه)

 

 

 

  1. انتظارات شما از اين سيستم چيست؟

بازيكن

  1. هدف شما از انجام يك بازي تحت وب چيست؟

  1. به نظر شما چه مولفه هايي در جذابيت بازي موثر است؟

  1. انتظارات شما از اين بازي چيست؟

 

 

سناریو

هر فرد با عضویت در سایت به عنوان یک بازیکن شناخته می شود. هر بازیکن در ابتدای بازی یک دهکده دارد. این دهکده از دو بخش ساختمان ها و تولید کننده منابع تشکیل شده است.

با ساختن ساختمان های جدید و ارتقای سطح ساختمان ها امکانات بیشتری در اختیار بازیکن قرار می گیرد. برای ساختن ساختمان های جدید و یا ارتقای سطح ساختمان ها و تولید کننده های منابع نیاز به سه منبع غذا، چوب و سنگ است. این منابع در بخش تولید منابع به طور مداوم در حال تولید هستند. سرعت تولید آنها به سطح تولید کننده بستگی دارد.

بازیکنان می توانند از دو راه منابع مورد نیاز خود را تامین کنند:

1-  از طریق تولیدات داخلی که توسط تولید کننده هایی که در دهکده بازیکن قرار دارد تولید می شود.
2-  از طریق تجارت یا مبادله کالا به کالا با سایر بازیکنان.

در مبادله کالا به کالا دو بازیکن با هم توافق می کنند که مقداری از یک منبع (مثلا 100 چوب) را با مقداری از منبع دیگر (مثلا 100 سنگ) معاوضه کنند، و توسط امکاناتی که به این منظور در بازی تعبیه شده و با توجه به سطح ساختمان های مربوط به این کار، این معامله انجام می شود.

برای تجارت نیاز به مفهوم دیگری به نام “طلا” است. طلا یک کالای واسط است و قیمت اجناس دیگر توسط آن سنجیده می شود (مانند پول در دنیای واقعی). برای تجارت بازیکن یک پیشنهاد برای فروش منابع خود در بازار مطرح می کند. این پیشنهاد شامل میزان منبع، نوع منبع و قیمت فروش است. همه بازیکنان قادر به دیدن پیشنهادهایی که در بازار مطرح می شود هستند و می توانند از بین آنها پیشنهاد مورد نظرشان را انتخاب کنند. پس از انتخاب پیشنهاد و انتقال طلا و منابع تجارت انجام می شود.

سیستم پیامرسانی در این بازی به بازیکنان این امکان را می دهد که به صورت نامحدود با هم مکاتبه نمایند.

در این بازی مفهوم بانک نیز  (به شکل بسیار ساده) مطرح است. بازیکنان متناسب با سطح ساختمان ها و پیشرفتی که داشته اند می توانند در یک بانک عضو شوند یا خودشان یک بانک تاسیس کنند. خدماتی که یک بانک ارائه می دهد شامل نگهداری طلا و پرداخت وام به اعضای بانک است. هر بانک برای ارائه خدمات قوانینی دارد که توسط موسس بانک تعیین می شود و کاربران موضف هستند که از این قوانین پیروی کنند.

در این بازی تدابیر امنیتی برای جلوگیری از تخلف بازیکنان از قوانین بازی وجود دارد. اما بدلیل باز بودن این سیستم (یعنی بازیکنان می توانند قوانین جدیدی در بازی تعریف کنند مانند قوانین تجارت و بانکداری) نمی توان از امن بودن سیستم در برابر تمام تخلفات کاربران اطمینان حاصل کرد. به همین منظور مفهومی در بازی به نام نگهبان (Watcher) تعریف می شود که وظیفه آن نظارت بر اجرای قوانینی است که کاربران تعریف می کنند. نگهبان توسط امکانات گزارشگیریی که در اختیار دارد می تواند تا حد مطلوبی از این گونه قانون شکنی ها آگاهی پیدا کند. نگهبان همچنین می تواند با بازداشت کردن بازیکنان برای مدتی آنها را از بازی اخراج کند یا این که بازیکنان متخلف را برای حذف اکانت به مدیر معرفی کند.


 

Package Diagram

به دلیل وسعت پروژه و زیاد بودن تعداد Use Case ها، پروژه را به چهار سیستم تقسیم کردیم.

هر سیستم را به صورت یک Package نشان می دهیم.


 

Use Case Diagram

Administration


 

Game


 

Banking


 

Commerce


 

شرح Use Case ها

Admin Reporting

پیش شرط: ورود صحیح به سیستم

Actor: Admin

مراحل:

  • انتخاب نوع گزارش و ارسال پارامترهای گزارش گیری
  • مشاهده گزارش

Change game Rule

پیش شرط: ورود صحیح به سیستم

Actor: Admin

مراحل:

  • انتخاب قانون مورد نظر برای تغییر
  • تعیین قانون جدید
  • اعلام یک هشدار از طرف سیستم
  • ثبت قانون جدید و اعمال آن در بازی

Edit Personal Setting

پیش شرط: ورود صحیح به سیستم

Actor: Player

مراحل:

  • انتخاب یک ویژگی برای تغییر
  • وارد کردن مقدار جدید
  • در صورت معتبر بودن

ü     اعمال تغییر در Profile بازیکن

  • در صورت معتبر نبودن

ü     نمایش پیغام خطای مناسب

ü     برگشت به مرحله “وارد کردن مقدار جدید”

Free Player

پیش شرط: ورود صحیح به سیستم و وجود بازیکن بازداشت شده

Actor: Watcher

مراحل:

  • انتخاب یک بازیکن از میان لیست بازیکنان بازداشت شده
  • اگر زمان بازداشت آن بازیکن سپری شده

ü     حذف بازیکن از لیست بازیکنان بازداشت شده

  • درغیر این صورت

ü     نمایش هشدار به نگهبان و درخواست تایید

ü     درصورت تایید

  • حذف بازیکن از لیست بازیکنان بازداشت شده

ü     درغیر این صورت

  • برگشت به لیست کاربران بازداشت شده

Lock Player

پیش شرط: ورود صحیح به سیستم

Actor: Watcher

مراحل:

  • تهیه لیست کاربرانی که احتمال تخلف آنها میرود توسط سیستم
  • انتخاب یک بازیکن برای بازداشت
  • در صورتی که این بازیکن در لیست متخلفین احتمالی نباشد

ü     نمایش هشدار و درخواست تایید توسط سیستم

  • نمایش گزارشی از فعالیت های اخیر بازیکن
  • در صورت صلاحدید نکهبان

ü     تعیین زمان بازداشت

ü     افزودن بازیکن به لیست بازیکنان بازداشت شده

Remove Player

پیش شرط: ورود صحیح به سیستم

Actor: Admin

مراحل:

  • دریافت درخواست حذف یک بازیکن از نگهبان
  • دریافت گزارش فعالیت های اخیر بازیکن
  • درصورت صلاحدید مدیر

ü     نمایش هشدار و درخواست تایید

ü     حذف بازیکن

Watcher Reporting

پیش شرط: ورود صحیح به سیستم

Actor: Watcher

مراحل:

  • انتخاب نوع گزارش و ارسال پارامترهای گزارش گیری
  • مشاهده گزارش

Dvelopement

پیش شرط: ورود صحیح به سیستم

Actor: Player

مراحل:

  • انتخاب یک ساختمان یا منبع برای ارتقا
  • Update کردن اطلاعات بازیکن توسط سیستم
  • درصورتی که بازیکن شرایط ارتقارا داشته باشد

ü     غیرفعال شدن قابلیت ارتقا

ü     کاهش موجودی انبار به میزان لازم

ü     افزایش سطح پس از سپری شدن زمان لازم

ü     فعال شدن قابلیت ارتقا

ü     Update کردن اطلاعات بازیکن توسط سیستم

  • درصورتی که بازیکن شرایط ارتقا را نداشته باشد

ü     نمایش پیغام خطای مناسب

ü     برگشت به مرحله اول

Login

پیش شرط: ندارد

Actor: Player, Watcher, Admin

مراحل:

  • وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور
  • بررسی صحت اطلاعات ورودی توسط سیستم
  • درصورت عدم صحت

ü     نمایش پیغام خطای مناسب

ü     برگشت به صفحه ورود

  • درصورت صحت

ü     اگر کاربر بازداشت بود: نمایش پیغام خطای مناسب

ü     درغیر این صورت

  • Update کردن اطلاعات بازیکن
  • ورود به صفحه کاربری

Register

پیش شرط: ندارد

Actor: Player

مراحل:

  • وارد کردن اطلاعات خواسته شده
  • درصورت عدم صحت

ü     نمایش پیغام خطای مناسب

ü     برگشت به صفحه ورود اطلاعات

  • درصورت صحت

ü     ثبت بازیکن در بازی

ü     رفتن به صفحه ورود

Reporting

پیش شرط: ورود صحیح به سیستم

Actor: Player

مراحل:

  • انتخاب نوع گزارش و ارسال پارامترهای گزارش گیری
  • مشاهده گزارش

Save Resource

پیش شرط: ورود صحیح به سیستم

Actor: Player

مراحل:

  • انتخاب منبع و تعیین میزان مورد نظر
  • درصورت رعایت ظرفیت انبار

ü     نمایش هزینه نگهداری

ü     ذخیره منبع

  • درغیراین صورت

ü     نمایش پیغام خطای مناسب

ü     برگشت به صفحه انتخاب منبع و تعیین میزان مورد نظر

Send Message

پیش شرط: ورود صحیح به سیستم

Actor: Player

مراحل:

  • نوشتن پیام
  • تعیین آدرس گیرنده (نام بازیکن)
  • درصورت صحت آدرس مقصد: ارسال پیام
  • درصورت عدم صحت: نمایش پیغام خطای مناسب و برگشت به تعیین آدرس گیرنده

Openning Bank

پیش شرط: ورود صحیح به سیستم

Actor: Player

مراحل:

  • اگر بازیکن شرایط تاسیس بانک را دارد

ü     تعیین سیاست ها و قوانین بانک

ü     تاسیس بانک

  • در غیر اینصورت

ü     نشان دادن پیغام خطای مناسب

Register in Bank

پیش شرط: ورود صحیح به سیستم

Actor: Player

مراحل:

  • درخواست عضویت در یک بانک
  • درصورت تایید درخواست توسط مدیر بانک

ü     درصورتی که بازیکن 1000 طلا داشته باشد

  • پرداخت 1000 طلا به بانک
  • عضویت در بانک
  • ارائه گزارش عضویت در بانک به بازیکن

ü     درغیر اینصورت: نمایش پیغام خطای مناسب

  • در غیر اینصورت: نمایش پیغام خطای مناسب

 

Remove Money

پیش شرط: ورود صحیح به سیستم، عضویت در بانک و سپرده گزاری

Actor: Player

مراحل:

  • پرکردن فرم برداشت وجه
  • درصورت صحت اطلاعات فرم

ü     کاهش موجودی حساب بازیکن به میزان درخواست وی

ü     دریافت وجه درخواستی

  • درصورت عدم صحت اطلاعات فرم

ü     نمایش پیغام خطای مناسب

ü     برگشت به فرم برداشت وجه

Saving Money

پیش شرط: ورود صحیح به سیستم، عضویت در بانک

Actor: Player

مراحل:

  • پرکردن فرم سپرده گزاری
  • درصورت صحت اطلاعات فرم

ü     پرداخت وجه

ü     افزایش موجودی حساب بازیکن

ü     ارائه رسید به بازیکن

  • درصورت عدم صحت اطلاعات فرم

ü     نمایش پیغام خطای مناسب

ü     برگشت به فرم سپرده گزاری

Tacking Loan

پیش شرط: ورود صحیح به سیستم، عضویت در بانک، سپرده گزاری

Actor: Player

مراحل:

  • اگر بازیکن شرایط وام گرفتن را دارد

ü     پرکردن فرم درخواست وام

ü     درصورت صحت اطلاعات فرم

  • اضافه شدن بازیکن به صف متقاضیان وام
  • نمایش اطلاعات مربوط به وام

ü     درغیر اینصورت

  • نمایش پیغام خطای مناسب
  • برگشت به فرم درخواست وام
  • درغیر اینصورت: نمایش پیغام خطای مناسب

 

Transaction

پیش شرط: ورود صحیح به سیستم، عضویت در بانک

Actor: Player

مراحل:

  • اگر بازیکن شرایط انتقال وجه را دارد

ü     پرکردن فرم انتقال وجه

ü     درصورت صحت اطلاعات فرم

  • کاهش موجودی حساب فرستنده
  • افزایش موجودی حساب گیرنده
  • ارائه رسید به فرستنده و گیرنده

ü     درصورت عدم صحت: نمایش پیغام خطای مناسب

Buy

پیش شرط: ورود صحیح به سیستم

Actor: Player

مراحل:

  • انتخاب یک پیشنهاد از بین پیشنهادهای موجود
  • درصورت وجود طلا به اندازه قیمت پیشنهادی و توانایی حمل این میزان منبع

ü     مسدود کردن طلای خریدار تا زمان رسیدن اجناس

ü     انتقال اجناس از دهکده فروشنده به دهکده خریدار

ü     انتقال طلای مسدود شده به فروشنده

  • در غیر اینصورت

ü     نمایش پیغام خطای مناسب

ü     برگشت به قسمت پیشنهادها

Offer

پیش شرط: ورود صحیح به سیستم

Actor: Player

مراحل:

  • انتخاب منبع برای فروش
  • تعیین مقدار منبع
  • درصورت وجود این میزان منبع

ü     تعیین قیمت فروش

ü     ثبت پیشنهاد

  • درصورت عدم وجود این میزان منبع

ü     نمایش پیغام خطای مناسب

ü     برگشت به تعیین مقدار منبع

 

Transport

پیش شرط: ورود صحیح به سیستم

Actor: Player

مراحل:

  • انتخاب منبع برای انتقال به میزان مشخص
  • مشخص کردن مقصد
  • اگر بازیکن قادر به انتقال این حجم از منابع بود و مقصد صحیح بود

ü     کاهش منابع فرستنده به میزان فرستاده شده

ü     پس از رسیدن منابع به مقصد منابع مقصد را به همان میزان افزایش بده

ü     ارائه گزارش به هردو بازیکن

  • در غیر اینصورت: نمایش پیغام خطای مناسب

 

 

Activity Diagram

Admin Reporting

 

 

Change game rule

 

 

Edit Personal Setting

 

 

Free Player


 

Lock Player

 


 

Remove Player

 

 

Watcher Reporting

 

 

Development


 

Login


 

Register

 

 

Reporting

 

 

Save Resource

 

 

Send Message

 

 

Openning Bank

 

 

Register in Bank

 

 

Remove Money

 

 

Saving Money

 

 

Tacking Loan

 

 

Transaction

 

 

Class Diagram


 

مشکلات و انتظارات

ü     امنیت در این سیستم بدلیل تحت وب بودن بسیار مهم است و از این سیستم انتظار می رود که امنیت نسبتا بالایی داشته باشد.

ü     سرعت پایین اینترنت در ایران باعث می شود که گرافیک بازی پایین باشد.

ü     شناسایی بازیکنانی که از قوانین بازی پیروی نمی کنند.

ü     اگر تعداد کاربران افزایش یابد و تعداد Request ها زیاد شود، server باید قابلیت پاسخ را داشته باشد.

ü     امکان اضافه کردن Server و افزایش آن (توزیع بازی بین چند سرور).

ü     بدلیل این که این بازی برای تمامی سنین طراحی می شود باید Navigate آن برای همه راحت باشد.

ü     مدیر باید برای نظارت بر بازی امکانات ویژه ای داشته باشد.


 

واژه نامه

بازیکن (Player): افرادی هستند که درحال بازی در سیستم باشند.

مدیر (Admin): مدیر سیستم است، و از نظر سطح دسترسی در بالاترین سطح قرار دارد.

نگهبان (Watcher): بر اجرای صحیح قوانین بازی نظارت می کند و متخلفین را مجازات می کند.

کاربر (User): شامل تمام افرادی می شود که به نوعی با سیستم در ارتباط هستند. اعم از بازیکن، مدیر و نگهبان.

دهكده (Village): محل بازي هر بازيكن كه شامل دو بخش ساختمان ها و تولید کننده منابع است.

سطح (Level): مشخص کننده قابلیت های یک تولید کننده منابع یا ساختمان در بازی است.

ارتقا (Development): افزایش سطح ساختمان ها یا تولید کننده منابع که موجب افزایش قابلیت های آن می شود را ارتقا می گویند.

طلا (Gold): یک کالای واسط است که ارزش منابع توسط آن سنجیده می شود.

بانک (Bank): مکانی برای نگهداری طلا و گرفتن وام.

وام (Loan): پرداخت مقدار زیادی طلا توسط بانک به یک عضو بانک.

Real Time: به این معنی است که تمام زمان هایی که در بازی مطرح می شود به صورت واقعی هستند، مثلا اگر برای انجام کاری در بازی 10 دقیقه زمان لازم باشد دقیقا 10 دقیقه طول خواهد کشید.

انبار (Inventory): مکانی برای ذخيره کردن منابع در هر دهكده.

منابع (Resource): شامل سنگ چوب و غذا می باشد كه براي بالا بردن سطح ساختمان ها و همچنين خود تولید کننده منابع بكار مي رود.

تجارت (Commerce): تعویض منابع با طلا بین دو بازیکن.

انتقال كالا (Transport): فرایند ارسال منابع از یک دهکده به دهکده دیگر.

بازداشت (Lock): بازیکنی که در حالت بازداشت باشد برای مدت معینی اجازه بازی ندارد.

درباره admin

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*


رفتن به بالا
ساخت سایت : عصر آسیا مجری طراحی سایت در اصفهان