جوملا چیست؟؟

جوملا چیست؟؟

جوملا یک سیستم مدیریت محتوای متن باز و رایگان است. قدرت جوملا درعین سادگی و کاربرپسندی موجب محبوبیت آن شده است. کار با جوملا نیاز به دانش برنامه نویسی ندارد، اما فریم ورک جوملا بستر مناسبی را برای توسعه دهندگان نیز فراهم می کند که موجب شده هزاران افزونه برای توسعه امکانات آن ساخته شود. جوملا بومی سازی شده و با زبان فارسی کاملا سازگار است.

شما براحتی می توانید سایت خود را با استفاده از جوملا راه اندازی کنید. جوملا از امکانات کافی برای راه اندازی یک سایت برخوردار است. اما اگر نیاز به امکانات بیشتری داشتید می توانید از قالب‌ها و افزونه های جوملا استفاده کنید.

در این آموزش قصد داریم آموزش جامعی برای ایجاد موقعیت ماژول در قالب های جوملا بدیم. متاسفانه خیلی از آموزش های ایجاد موقعیت که در نت هست ، آموزش های ابتدایی هست و برای قالب های ساده می باشد.
خیلی از قالب ها هستن که پیشرفته هستند و برای مثال فریم ورک مخصوص خودشونو دارن. خیلی از این قالب ها موقعیت ها را در فایل index.php ذخیره نمی کنند بلکه در فایل دیگه ای. همچنین طرز ساختن موقعیت در اون متفاوت خواهد بود.

برای اینکه بتونیم آموزش جامعی در مورد اضافه کردن موقعیت به قالب بدیم ، باید خدمتتون عرض کنم که ایجاد یک موقعیت ماژول ، سه مرحله داره:

1.ویرایش php و افزودن کد های جدید
2.ویرایش xml و افزودن کد های جدید
3.ویرایش css و افزودن کد های جدید

مرحله اول: PHP
در مرحله اول ، شما باید فایل php ای که موقعیت ها (position ها) در اون نوشته شدن را پیدا کنید. معمولا این فایل index.php است. ولی شاید اسمش یک چیز دیگه باشه و حتی در یک پوشه دیگه باشه! برای مثال: default.php که خب شما باید خودتون پیدایش کنید.

بعد از اینکه فایل پیدا شد ، باید ببینید قصد دارید موقعیت کجا باشه! به این منظور بعد از آدرس سایتتون بزنید ?tp=1 بعد موفعیت ها به شما نمایش داده خواهد شد. اگر این اتفاق نیوفتاد ، باید در تنظیمات قالب ها ، نمایش موقعیت های قالب را فعال کنید.

این یک موقعیت کاملا شرطی هست و اگر ماژول این موقعیت فعال نباشه ، نمایش داده نخواهد شد. به جای search باید نام موقعیت خودتون را بنویسید.(این مورد در فایل xml استفاده میشه.) همچنین به جای joomiran_search می توانید نام آیدی موردنظر را بنویسید. (این مورد در css نویسی استفاده میشه.)

مرحله دوم: XML

در این مرحله ، باید موقعیتی که ساختید به فایل templateDetails.xml معرفی شوند. این فایل در همه قالب ها یکسان هست و یک سان عمل میشه.
بعد از باز کردن این فایل ، باید در تگ <positions> موقعیت را اضافه کنید بعد از این تگ کد زیرا وارد کنید:

<position>search</position>
به جای search باید نام موقعیت نوشته بشه.

 مرحله سوم: CSS

 در این مرحله ، شما باید استایل دلخواه برای موقعیتتون بنویسید. این دیگه بستگی به خودتون داره که چی دوست دارید بنویسید. البته باید css بلد باشید. برای مثال من این کد را می نویسم:
#joomiran_search {
    float:right;
    background:#000;
}

 

درباره admin

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*


رفتن به بالا
ساخت سایت : عصر آسیا مجری طراحی سایت در اصفهان