خانه / برنامه نویسی وب / آموزش ASP.NET / تعاريف برنامه نويسی تحت وب
تعاريف برنامه نويسی تحت وب

تعاريف برنامه نويسی تحت وب

 برای مشخص نمودن برنامه هائی با قابليت اجراء بر روی  وب،  از واژه های متعددی استفاده می گردد : Web-enabled ، Web-based و Web application نمونه هائی در اين زمينه می باشند.  واژه های Web-Based و Web-enabled در برخی موارد بجای يکديگر استفاده شده تا برنامه های نوشته شده برای اجراء بر روی وب ، شبکه های مبتنی بر اينترنت  نظير اينترانت ها را تشريح و مشخص نمايند. به هر يک از برنامه های فوق ،  می توان از طريق يک مرورگر دستيابی پيدا کرد. اين نوع برنامه ها در موارد متعددی با يکديگر متفاوت می باشند. طراحی  برنامه های Web-Based ( مبتنی بر وب ) ، بگونه ای است که قابليت اجراء بر روی اينترنت و وب را داشته باشند،  در مقابل  برنامه های Web-enabled ، دارای يک اينترفيس مبتی بر وب بمنظور استفاده از قابليت های نرم افرارهای موجود ( نرم افزارهای سنتی ) می باشند. نرم افزارهای فوق قبل از مطرح شدن وب ايجاد شده و با طراحی يک اينترفيس مبتنی بر وب می توان از امکانات آنها در صفحات وب نيز استفاده نمود. مثلا” می توان با طراحی يک فرم لازم ، اطلاعاتی را از کاربران اخذ و با مراجعه به بانک های اطلاعاتی موجود ، اطلاعات مورد نظر را استخراج و نتايج را با يک فرمت مناسب برای مرورگر ارسال کرد. بهرحال برنامه های مبتنی بر وب ، از آغاز با رويکرد وب ، طراحی و پياده سازی شده در صورتيکه برنامه های Web-enabled ، از نرم افزارهای موجود بکمک يک اينترفيس مبتی بر وب استفاده می نمايند.

برنامه های Web-Based ، دارای امکانات و قابليت های متعددی بوده که بمنظور استفاده در وب طراحی و پياده سازی شده اند. برنامه های Web-enabled ، دارای يک Gateway مجزا تحت وب بوده که امکان ارتباط با نرم افزارهای قديمی را فراهم می آورد. Gateway موجود امکان استفاده از تمام قابليت های نرم افزارهای وجود را فراهم نخواهد کرد و صرفا” پاسخگو به بخش محدودی از انتظارات خواهند بود. بديهی است بخش هائی از نرم افزارهای موجود ( سنتی ) می بايست با رويکرد وب بازنويسی شده تا امکان ارتباط آنان با Gateway فراهم گردد.

برنامه های موجود بر روی برخی از سايت ها نظير : خريد کالا ، کتاب ، رزو بليط هواپيما ، ارسال و دريافت نامه الکترونيکی ( نظير hotmail )  نمونه هائی از برنامه های مبتنی بر وب می باشند. در ادامه با برخی تعاريف برنامه های تحت وب آشنا می شويم:

● يک وب سايت که قادر به انجام عملياتی خاص نظير فروش کالا است .

● برنامه ای که بر روی وب اجراء می گردد.

● برنامه ای که بر روی يک سرويس دهنده وب در شبکه اجراء و امکان سرويس دهی به چندين کاربر در هر لحظه را دارا است .

● يک برنامه نرم افزاری که از پروتکل Http بعنوان هسته پروتکل ارتباطی خود بمنظور توزيع و ارائه اطلاعات مبتنی بر وب و با فرمت Html استفاده و آنان را برای کاربران ارسال خواهد کرد.

● يک برنامه مبتنی بر وب  دارای لايه های زير است  :

     ▪ يک لايه نازک سرويس دهنده ( مرورگرهای وب )

     ▪ يک لايه نمايش و ارائه ( سرويس دهندگان وب )

     ▪ يک لايه Application ( سرويس دهنده Application)

درباره admin

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*


رفتن به بالا
ساخت سایت : عصر آسیا مجری طراحی سایت در اصفهان